Thursday, November 07, 2013

DULU LAIN SEKARANG LAIN...

Assalamualaikum wbt

Aku mmg sedar, aku hari ini tak sama dengan aku yg dulu....kalau dulu di zaman remaja, semua benda dibuat oleh mak aku..aku boleh dikatakan anak manja mak dan ayah..sebb byk benda mak yg buat dari masak, membasuh baju dll lagi..tapi sekarang baru aku sedar, aku terpaksa memikul tanggungjawab setelah bergelar seorang mama kepada tiga cahayamata..mmg 360 darjah berubah...
Seingat aku, di awal perkahwinan aku sering meninggalkan anak aku sufiya yg masih kecil di pangkuan mak aku dulu.....aku amat sibuk dengan kursus2 dan tuntutan kerja yang pada aku tak pernah2 habis..program2 jabatan, pulang hingga lewat malam .  tapi hari ini aku lebih focus kepada anak2 dan rumahtangga aku..apa yg hendak dikejarkan sangat dengan hal kerja, sedangkan hal anak2 terabai..betul tak..? terpulanglah pada individu.....kalau dulu mungkin aku muda, ya la ada anak pada usia 24 tahun, mmg ketara berbeza dengan aku hari ini.  Anak2 adalah keutamaan aku..

Byk program2 jabatan yang dalam negeri, seberang laut Sabah & Sarawak dan jugak ke Luar negeri terpaksa ak tolak..bukan taknak..sapa yg mau menolak tuah..tp bagi aku komitmen aku sebagai seorang isteri dan anak2 aku yg masih kecil dan masih menyusu badan.  ramai yg pertikaikan aku, arhhh biarlah..bukan mudah nk puaskan hati semua orang.  mjurlah aku mendapat bos yang faham akan situasi aku nih...

bila ingat balik zaman belajar dulu.....bangun ja pagi uruskan diri sendiri..pergi kelas, balik beli makan then pegi riadah, lepak2 dengan kawan2 di hujung minggu..tengok cd sampai lewat pagi (time weekend)..tapi itu semua kenangan lalu...mmg dah tak boleh U turn...tapi skrang ..bangun2 ja tido.....terus ke dapur, masak air panas, sapu sampah , basuh pinggan kalau ada di sinki, iron baju keja, hantar anak2 ke taska, sekolah, balik rumah uruskan anak2..haihhsshh..never never ending...tapi itu adalah hakikat sbb putaran hidup seperti roda..kadang2 aku mengeluh..kadang2 aku pasrah.........tapi yg pastiny aku sayang kehidupan aku hari ini..

Bila anak2 memanggil "mama...mama...mama...sejuk hati aku..indahnya dunia aku dikelilingi oleh bidadari syurga buatku...:)

10 comments:

@lfidah @dim said...

betullh..dulu kita bgntung kt mak.skrg kita pulak da jd mak.kenalah bt sendiri semuanya.kalau program jabatan saya pun jrg nk join..kalau kursus je itupun terdesak nak cukupkan tujuh hari...

.:fyzz:. said...

Ifidah: emm sama la...saya mujur tahun nih dh cukup 7 hari..ngam2..hehe

wahida said...

gitu lah nok...besar pengorbanan seorg ibu ni kan, tak kisah la org ckp apa, yg penting kita ada family yg hepi...anak2 membesar depan mata, itu yg penting...

izan mama mia said...

ialah mmg akan berubah hidup kita bila dh ada anak

.:fyzz:. said...

wahida: yer nok..aku sngt la setuju..yg penting anak2 sentiasa di depan kita...:)..kasih sayng paling penting kan..

.:fyzz:. said...

izan mama mia: iya akak..berubah 360 darjah..:)

PUANSTOBERI said...

BIla lah hidup akak nak dikeliling bidadari syurga ye.. sedihnya... ada peluang ke tidak.. entah la.. hanya Allah je yg tahu.. :)

.:fyzz:. said...

PUANSTOBERI: inshallah akak..jangan dok sedih..ada rezeki..fyzz doakan..amin amin..

Puan Kutu said...

kehidupan kita mmg selalu berubah fyzz,yg penting berubah kearah yg lebih baik..:)

.:fyzz:. said...

PK: ya benar...moga kita akan lebih baik dari semalam kan..