Tuesday, April 17, 2012

MYvi atau PERSONA????

Salam ceria di hari Selasa...


eh bukan aku yg nak beli..tapi adik aku Mila...kemarin masa time lunch tetiba dapt call daripada mila..dia tanya pendapat aku Myvi atau Persona yg ok...maklumlah kawan dh keja dh kan..senang skit bila ada keta...skang ni pun dia mmg bawk keta ke tempat keja dia..tp keta ayah aku la kan..

Ok gak dia nk beli keta..aku sokong..tp bagi aku....Myvi pun comey..and Persona lak nmpak elegen...pastu dia tanya aku lak bab roadtax la insurans la..aku nih kira cam salesman keta lak menjawab soklan2 dia tuh..pastu hok mana satu minyak kuat la..aku pun bagi la teori.." its depend to driver la..lagipun minyak keta kalau diisi full tank mmg lagi jimat minyak sbb mengurangkan kesan goyangan..(tui tak teori aku nih)..aku pun pasan kalau aku boh minyak keta skit kan..lagi cpt habis..tp kalau isi full ..lambat jek...gi pun aku kan pemandu berhemat..(hahahaha..yo la kan...)

back to story..apa pendpat korang..MYVI OR PERSONA? Keta buatan Malaysia la dulu kan..taknak la suggest Vios ke, Nissan Sentra, Honda City ke kan..bukan apa mila nih fresh graduate...so kena la beli yg mampu milik dulu ..tui tak.

Ur opinion kindly appreciated..thank you..:)

30 comments:

LYAfrina said...

cuba la proton baru tu.. proton preve kan?? cun gak tu...

kalo lya..msti suka myvi sbb cun n sporty sikit..

~aSHa~ said...

Kalo selalu travel...myvi comey tuk bujangan

.:fyzz:. said...

Lyafrina: ha ah..lawo kan preve tu..tp tuh la dik non sya nih baru je bis belajar ..nk cari keta yg sedang sedang aja...
em myvi pun orait kan...

.:fyzz:. said...

asha: hmm ok gak..myvi ..aku masih menanti respond orng ramai cewah..bukan apa saja nk citer kt mila nnti..:P

rose77 said...

MYVi comel..terkilan dgn en suami sbb dia beli kenari...kelemahan myvi bonet dia kecik...ruang simpan bag @ barang x byk la..

persona - kak ros pki persona..best ke tak? hahahaha.. kena jawab best ler sbb bajet rm600 ja...klu ikut hati jahat ni...terbekenan lak dkt proton prave...

apa2 pun bab beli kereta ni kena pikiaq panjang...pikiaq keselesaan anak2 tu penting...

Echa said...

tuk long term... ai vote for persona... :)

rose77 said...

untuk adik fiza yg single MYvi comel la...

.:fyzz:. said...

rose77: tq kak rose bagi opinion..nnti fiza akan smpaikan kt adik fiza ya..oo kak rose kai persona ya..tuh la preve tuh lawa kan..

.:fyzz:. said...

Echa: makasih echa...semua hasil undian akan dimaklumkan pada adikku..:)

::Kak Sambal:: said...

bagi pengguna persona, aku vote persona... jimat minyak, full tank dari putrajaya direct kedah n patah balik putrajaya, isi di ipoh... kat kedah jalan2 lagi tue..

wahida said...

aku vote myvi!! hidup myvi!! ahaks!!

IntaNBerliaN said...

kalu saya, sy sk persona.. sbb rs mcm smart je..hihii.. tp kereta yg baru ni pun smart jugak..

umilia said...

klu utk pakai bekeluarga better amik pesona..klu single baik pesona..tp ramai kot kwn2 kate keta perodua lg bagus dr keta proton..ye kot..hehehehe..

.:fyzz:. said...

Mamalyna: tq atas info hg ejan..waa mmg jimat minyknya...leh suggest kt mila nnti

.:fyzz:. said...

wahida: okey babeh..(hg pakai myvi ka?)

.:fyzz:. said...

Intanberlian: ok2...noted..tuh la..cantik kan..preve..nampak pun ala2 hero hindi hehe

.:fyzz:. said...

umilia: aik dua2 persona...ka hg tersilap type..emm ok 2..aku nk kira undi nnti..cewah

{ e'mie } said...

aku vote myvi..coz comel ajer...kalau isi tangki penuh pun jimat ajer minyak..selesa...orang yang menumpang di belakang pun selesa kakinyer...kahkahkah..dier tinggi skit kannn...

Unknown said...

As salam Fyzz,

Kalau tnya marya, sb marya ada pengalaman pakai persona, tp dah let go sblm pindah ke sini... Persona besar, spacious, minyak std keta besar 1.6cc, long distance drive mmg jimat... Myvi mmg lebih jimat rsnye, cuma kecik, tp klau utk org bujang ok... Bonet persona besar sgt! Sesuai utk org yg ade anak ramai...hehehe... dr segi maintanance, normallahkan keta buatan Msia, ikut rezeki gak & cara pemanduan, minor2 kerosakan tu biasa, byk gak nak kena kuar duit belanja tu..hikhikhik... persona klau bwk kat highway, speed laju mmg xterasa sb sgt2 stabil, mmg sedap bwk... speed 160 km/j xterasa... major problem xde sgt dgn persona ni... tetiba rasa rindu dgn keta lama...huhuu...

Tp myvi kaler putih mmg smart...keta compact kaler putih mmg cantik! hehee...

Unknown said...

Kalau bujang lagi, baik beli Myvi je.. Kalau dah berkeluarga, Persona lebih baik. Tapi dari segi jangka hayat enjin, Myvi lagi ok sebab ia pakai timing chain, Persona pakai timing belt..

.:fyzz:. said...

emie: ok tq for ur vote..peace..hehe..wey..adik aku mmg tinggi...emm lg tinggi skit pada aku..
comey kan myvi

.:fyzz:. said...

maryaYusof: hmm tq marya atas respond..cewah..kira nih vote for myvi atau persona nih..hehe
at least info marya nih fyzz leh gitau kt adik..boleh dia timbangtara which one yg dia nak kan..persona atau Myvi

.:fyzz:. said...

Unknown: tq atas info..sgt berguna..thanks again..

mummY daniSha said...

vote for myV ..perodua better dr proton kot heeeee =)

.:fyzz:. said...

mummydanisha: waaa..ramai vote for myv..ok2 thanks atas vote anda..cewah..

Unknown said...

Persona kalau jalan biasa minyak save tak?

Zen said...

Persona is good.. tapi kalau jimat minyak saya pun kurang pasti Mana lagi jimat minyak, myvi ka atau persona???

Zen said...

Ada sesiapa boleh bagi keputusan yang Mana lagi jimat minyak myvi atau persona?? Kalau berbeza, boleh bgi brp rm perbezaan jimat..

nawal said...

myvi jimat minyak...lagi 1 jangka hayat enjin dia lebih baik dr persona

ssr said...

myvi dan persona adalah dua segmen kereta yg berbeza..pada satu masa dulu..kini myvi dan persona berada dalam kategori B segmen sebab persona baru dah kecil sikit..myvi di pengaruhi japan style..persona lebih pada lotus atau pun barat..horsepower atau kuasa juga berbeza..