Tuesday, January 05, 2010

Pengorbanan Seorang CUCU..



Sikit sangat pengorbanan aku kepada tok aku..setakat aku amik cuti esok (6/1/2010) utk membawa tok membuat rawatan susulan ngan speacialist kt HBSB apalah sangt jika dibandingkan dengan kasih sayang dn pengorbanannya selama ini pada aku dn adik beradik aku yg lain.


Tok tak ada sesiapa dh..kecuali mak aku merangkap anak tunggal tok..dan kami 4 adik beradik ..cucu2 nya..serta 4 orng cicitnya yg tersayang..ops ayah aku, abg ipar serta anuar tak ketinggalan la kan…

Hati aku pilu dh sedih bila mengenangkan tok yg sudah berada di hjung2 usia terpaksa menjalani rawatan mengesan kanser di perutnya. Jiwa dan perasaan sedih aku tak dpt dibendung dn dikawal. Tp aku, malahan ahli keluarga yg lain berdoa moga ketulan di bhgian perut tok bukannya ketulan yg membawa kepada kanser. Patutlah tok tak berselera makan..berat badan turun…kesian sngt..tok dh tua..Ya Allah ya Tuhanku..berilah kekuatan pada tok, dn aku tak pernah lihat wanita setabah tok..walaupun dimamah usia..tok tetap kuat..tak pernah menunjukkan kesakitan..tak pernah terlantar demam..sbb tok sngt bekerja kuat di usia mudanya…

Tok dh berusia 75 tahun…tok dh tak mampu berdiri tegak spt orang muda yg lain, tok hanya mampu bercerita dan berkongsi kisahnya dengan cucu2 dan cicit2nya..tinggal tok sorang ja skrang..wan dah tak ada..aku harap tok tak apa2..

Kawan2 doakan moga tok aku sembuh..dijauhi segala penyakit yg membahayakan kesihatannya..sebb tok dh tua..tok tak mampu menanggung keperitan di usia yg telah lanjut itu..

Cik, syang tok chah…

10 comments:

..nOj.. said...

pjot ni tok ko yg diserang musang tempoh hari ni kan... aku pun doakan tok ko tidak la diserang penyakit2 kronik dan berbahaya...amin

iz-AnN عبداللطيف said...

sedih aku baca entry ko ni jot...bab tua...lantas pikiran aku menerawang pada seraut wajah yang semakin dimamah usia...my moms...ya...ibu kepada aku dan adik beradik yang lain...walaupun aku dan tok tak serapat cam ko dan tok, tapi bila kenangkan balik...mak aku pun dah makin hari makin tua...bila nengok wajah mak, ati ni diruntum sayu...maknanya kita pun semakin menginjak dewasa...hurmmm

.:fyzz:. said...

noj: tak syak lagi nojah..nih la tok aku yg femes dn masuk lam semua paper kt mesia nih..last two years dh berlalu..
yer la makasih atas doa ko tuh noj..amin..

izan: hg sedih ..huhuh aku lagi sedih izan..tuh la..mak kita pun dh dimamah usia..oleh itu hargailah mereka selagi hayat masih ada..

umilia said...

hm..tula..aku pun tak la rapat ngn tok aku sgt..aku pun ade tok chah gak tp da meninggal ms aku kcik lg.yg ade skang tok yat (lelaki ye) n tok yah (pmpuan ye)..tak rapat mane pun ngn tok aku ttp hormat dorg n hargai jasa dorg lahirkan mama papa aku..

.:fyzz:. said...

umilia: hmm apapun tok ttp tok walaupun tak rapat..aku n adik badik aku rapat sngt ngan tok chah aku nih..sbb yer la mak aku kt the only one anak dier kan..so tok aku hnya ada kami cucu2nya..ko doakan tok aku dilindungi oleh Allah swt yer..

{ e'mie } said...

aku doakan jugak pijot..aku taknak jadi cam aku ni..sedih sampai hari ni bila kehilangan tokwan yang aku terlalu sayang..bila teringat dier..aku sedih..aku sayang tokwan..al-fatiha untuk arwah tokwan aku..moga dier ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman..aminn...

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

ya allah sedihnya.. semoga tok pijot sentiasa di lindungi allah... semoga dia cepat sembuh yer.. jangan susah2 hati tau..

rose77 said...

somoga tok fynn cepat2 sihat....ter sa sedih pulak sbb dah 3 minggu tak balik tgk tok dan wan..

~aSHa~ said...

semoga dia sentiasa sihat dan ceria..

pijot seronok kan dgr cerita dari tok @ nenek ni...dulu nenek aku pun selalu cerita kisah dulu kala..kisah mak abah aku, kisah di zaman jepun, kisah sejarah2 aku dulu berasal dari mana...seronok tau....

agaknye kalo kita jadi nenek..mcm tu jugak ke? atau kita suh anak cucu kita tgk blog je kalo nak tau sejarah?

.:fyzz:. said...

EMIE, KAK MIMI, KAK ROSE, AND ASHA(ZIDAH)...terima kasih atas doa anda semua..semalam cuti bwk tok ke hospital..emm tok sngt tenang..masih ngan coleteh dn cerita2nya..kdg2 tak terlayan..tp dilayan jua demi menjaga hati orng tua...insyallah result scan akan keluar lagi 2 minggu..AKU DOAKAN TOK TAK APA2 DN DIJAUHI SEGALA MUSIBAH DN PENYAKIT AMIN..

psst zidah..aku rasa pun..kalau kita malaih citer nnti..suh cucu2 kita tgk blog kita udah la.hehe