Wednesday, September 08, 2010

AKU PUASA PENUH...

Sesungguhnya thn ini amat bermakna buat ku..sbbnya Ramadhan kali ni aku dpt puasa penuh..(lam erti kata len..takyah ganti la nnti yabedabedooo).

Sgt teruja sbb Allah swt bagi aku kudrat yg ckup kuat utk berpuasa pada kali ini..dengan membawa baby lagi lam perut..yg penting..aku gitau kt baby aku..'cian kt mama, baby kena faham mama kan puasa'..hmm faham anak kecik aku nih..dok diam2 elok2 ja lam perut..walaupun keaktifannya jelas nyata..

3,4 hari nak berakhir Ramadhan nih aku tido di umah mak aku kt kg..(ala umah aku ngan mak aku lam 10-15 minit je ..) bukan apa..aku amat teruja ngan masakan mak aku..cam daging bakaq, ayam percik, gulai ikan masin, cabai tumbuk, asam pedas dll lagi...mmg membangkit selera ku..tambah2 aku tak berapa nak selera sangt makan lauk pauk yg dijual kt PARAM..bukannya demanding..tp mnkin pregnant kali nih kot...biasalah kan...wanita mengandung kan byk karenah...

Tp...dlm tinggalkan umah 3,4 hari aku sempat la jenguk umah aku kemarin..maklumlah kefobiaan hal pecah rumah thn lalu masih bersarang lagi kan..kena la tgk2 gak umah..walaupun ada grill kan..sebaik tiba kt umah ..aku pun rehat2 dn landing2 la kt katil..tak semena2..aku terjaga dh kui 6.30 lebih..per lagi terkocoh2 la bersiap nak balik umah mak..

On da way balik ke umah mak aku tuh...dh kui 7 suku dh lebih kurang..setiap kali lalu msti ada 'port-port' mat motor melepak............aku tak kisah la..hangpa nak melepak sampai 7 hari 7 malam kt jambatan tuh..tp agak2 la time dh nak berbuka puasa nak Maghrib tlgn la hormat skit kan..nih tak melepak tak hengat dunia...MALAH BERBANGGA NAK GITAU KT ORNG LEN YG DEPA TAK PUASA..malah ada yg amik kesempatan nak race2 motor lak... maklumlah time2 gitu orng dh bersila nak buka puasa kan...huh..amarah tui..budak2 melayu yg tak tahu adat dan susila cam tuh..menci betui..

owh ya smpai umah mak malam tadi..diorang dh bukak puasa dh..lambat 5 minit...tgk mak dh wat ayam percik.wah sngt enak....

6 comments:

SuZiE said...

bestnye xyah nk mngnti puasa kan.. slmt bpuasa penuh n slmt mnyambut lebaran.. maaf zahir batin.. :)

.:fyzz:. said...

Suzie: tuh la suzie..kira posa penuh la..suzie kalau nak posa penuh gak..kena la peknen thn depan lam bulan Ramadhan..hehe..selamat hari raya..hati2 balik Kl nnti yer..

Hanim said...

tahniah dapat posa penuh...jeles arrr

.:fyzz:. said...

hanim: hehe..jng la jelez..klau nak gak thn dpn akak kena peknen lam bulan posa yer..hhee..akak selmt hari raya..:)

Cik Kiah said...

wah..akk sangat sonok eh.. tape2... nnt turn mas pulak..hehe

hamzah ian said...

slamat raya kak!!