Thursday, July 07, 2011

AKU TELAH BUAT KEPUTUSAN..DEMI SUFIYA TERSAYANG

Tp keputusan ni bukan di buat oleh aku seorang tp bersama suami dn perbincangan dengan ahli keluarga dn teman2 rapat yang lain.


Sebelum nih aku buat keputusan Darjah 1 nnti..sufiya akan bersekolah di sek.AnNajjah (as aku mentioned before..school nih sekolah swasta..)..skang ni pun dh 2 thn sufiya bersekolah di Sekolah Tadika AnNajjah..sykur alhamdulilah..sufiya sngt cekap tentang doa2..bacaan yasin, AlQuran, Iqra..English,pandai solat, then join silat…dll lagi..mama sangat bangga.

Tp sejak sufiya masuk hospital…aku tau sufiya penat sngt..dia letih dengan rutin yg padat…dari pagi hingga lah pukul 5.30 ptg aku amik dia(kadg2 terlajak dkt pkl 6 baru aku smpai..cian sgt aku kt pia…mama tau sufiya letih…penat…

Sedih bila kata2 sufiya “mama..nnti mama mai amik cik awai2 tau..”

Jadi aku buat keputusan…tmbh pia baru sembuh ..aku amik pia awal..hbis ja kelas pukul 1 terus aku amik dia..

Skang nih..pia aku hantar di sekolah Annajjah gak (tp yang transit..) tmpt adik dia dok..kt sini ada kelas Iqra gak..bukan apa aku kalau leh nak terapkan anak aku degnan ilmu agama secukupnya…yg itu lah jadi tiang dn panduan hidup



Jadinya..setelah berbincang panjang lebar..kajian dn analis dibuat..aku putuskan tahun hadapan 2012 sufiya akan bersekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan Sultanah Asma…(sekolah adalah khas untuk murid perempuan saja n   aktif sukan.dn mmg antara sekolah terbaik di Kedah..bukan apa..aku mmg cerewet bab2 pengajian untuk anak2..aku tau orng akan kata sekolah kt mana pun sama..tp kadang2..kawan2 menjadi cermin pd anak2…dn jugak persekitaran..yeah everybody have their own perception…yg penting pia happy…



Then 5 Julai lepas..aku n huby amik cuti..bwk pia pi follow up kt hospital.syukur sufiya dh sembuh sepenuhnya.tp berat bdn pia turun..dri 18.8 kg.ke 17.6kg…tp dktor kata its normal..gi pun sufiya mmg mkan gak.tp tak la kuantiti yg byk…

Lepas ke hospital..aku daftar sufiya kt SRK Sultanah Asma…So 2012 sufiya akn berada di environment yg baru setelah 2 thn di AnNajjah…



Aku harp anak aku sufiya akan jadi anak yg solehah..bijak dn Berjaya dunia dn akhirat..and aku nasihatkan kepada kengkawan..pilihlah sekolah yg terbaik buat anak2..dn jgn lupa hantar mereka ke kelas Agama..(cth kelas Iqra)..


Ckp bab kelas2 nih..minggu depan aku ada final kelas untuk semester 5 di UUM..next month final exam..huhu..then sem depan Sem 6…

10 comments:

cikmOt said...

all da best tuk pia...

.:fyzz:. said...

cikmot: tq aunty mot..

aLoNg@Na said...

parents mana yg xnk yg the best for their childs kn...apapun good luck for pia di sek bru nti...blajaq rjin2 yek...

.:fyzz:. said...

along: u r rite?insyallah..moga pia akan terus sukses kt sekul baru nnti..owh lupa along..sekolah tuh sekolah perempuan..

Cik Kiah said...

bukan snang kak yer... take care babe!

zaidah said...

apa2pun semoga pia rajin belajar yer...n cepat sembuh...

.:fyzz:. said...

cik kiah: betui2..cik kiah..eh mas..byk menda kena pk..demi anak2 kita..:)

.:fyzz:. said...

zaidah: insyallah..thanks kak zaidah..

{ e'mie } said...

aku doakan yang terbaik untuk pia..memang kita perlu ambik kira jugak rutin harian anak2..risau takut dier penat...kesian anak2...syabas jugak untuk ko jot..

.:fyzz:. said...

emie: aku akan buat yg terbaik demi anak2...iyer la..kita tak leh push sngt anak2 kan..kena faham depa gak..tau apa kehendak mereka..tq emie..