Monday, September 02, 2013

KENAIKAN HARGA TASKA 20-40%?

Assalamualaikum semua...apa kabar..aku ok ja.makin 'sihat'kot.mana taknya open house ja memanjang..hehe..btw minggu nih adalah minggu akhir raya...so good bye Syawal..

U ols..betui kan..next year taska akan naik hingga 40%..mengucap panjang mak...huhu..dh la anak ramai..(3 orang) ramai ke? ramai la tuh..mengikut kos hidup hari ini kan..mengikut ura2 mmg akan naik betul..ini disahkan sendiri oleh pengusaha taska An Najjah, Puan Sarah tentang kenaikan harga taska nih..

walaubagaimanapun, pihak kerajaan peka la kt ibu bapa yg pendapatan perkapita RM500 ke bawah akan dpat subsidi taska..for more info cee check website www.jkm.gov.my aku pun tak baper sure kan..pendpatan perkapita nih..gaji pokok suami+isteri /jumlah anak2 dn tanggungan lain contohnya ibu bapa atau adik beradik..so dpt la pendapatan perkapita..then kalau lepas leh la mohon..tarikh tutup hujung bulan 9 nih..

cam aku nk kata kos tinggi tuh dok area Kedah nih masih lagi terkawal. anak2 aku tiga orang..semuanya di hantar ke AnNajjah nursery termasuk si kakak yg transit di situ
Kos semuanya

Baby sufi amira  = RM220
Safiiy Ammar  = RM200
Sufiya (kakak)  = RM120 (transit)

so jumlahnya RM540..ok la kan..tpi tuh semua tak termasuk susu, pampers dan belanja sekolah lagi..alahai byk tui kos masa sekarang kan...ni nk naik lagi.dengar kata si adik maybe naik sampai dekat RM300..gulp....sabau ja la..tgk la camner tahun hadapan kan...

Bagi aku yg bekerja makan gaji nih..(som isteri keja gomen)..kena la sentiasa mengamalkan perbelanjaan yg berhemah ok..bukan apa..kalau hover skit msti lari bajet...cam raya bulan lepas..byk keluarkan belanja so bulan nih aku kurangkan sikit tabit menyoping aku tuh..cover kan mak jemah kan..hehe..

apa alternative kowang..cam aku...aku cuba nk mengurangkan kos..jadinya aku cuba survey2 taska yg harga yg lebih berbaloi dn penjagaan yg bagus..tp yg ada nih pun very very good ok..just for stand by kan...then kakak pulak..aku nk daftarkan KAFA sbb skang nih..sufiya pagi di Sek kebangsaan biasa..then ptang transit..kt AnNajjah..just mengaji Iqra biasa ja..then malam lak kelas AlQuran..yg tuh RM30 bulan2...

duit2..kalau orang yg kaya raya..tak dak masalah..tp bagi aku suami isteri mmg kena berbelanja mengikut keperluan yg kita perlukan..bayaran rumah, kereta, yuran2 anak2, minyak keta..makan2 ..pakaian semua adalah keperluan utama...

Ok la...moga lagi murah rezeki kami anak beranak dn keluarga amin....amin..

8 comments:

Fiza Rahman said...

Masak lah klo naik fyzz. Kat nursery ni tempat hantar anak2 ni tak der plak dia bagitau pasal yuran akan naik. Skang ni pon kena bayar rm740 utk 3 org anak.

Next year si abag darjah 1. Klo nak masuk kafa bulan2 kena baya rm180 termasuk transit. Masak wei. Gaji klo naik byk tak per gak. Duduk kat KL yg harga barang serba sebinya tinggi memang payah.

.:fyzz:. said...

Fiza Rahman: itu kura-kura eh ura2 yg didengar lah.kan ke gaji minimum dh 900 henget kan..so nk tak nak pengusaha taska bersidang ngan pihak kerajaan terpaksa naikkan yuran taska berkala la..tuh ar belah2 kl lagi la kan terasa...sabaq je la kan..hrp2 pihak kerajaan consider ngan masalah kita ni kan..

Puan Kutu said...

sy tak terlibat kot sbb hantar anak ke pengasuh.hehe apapun tak kira la byk duit kaya raya pun kena berbelanja cara berhemah gak kan..

~aSHa~ said...

kat tmpt aku skrg ni....(akan dinaikkan juga kata pengusaha)

adik RM300
kakak RM180 (transit) + RM70 (tadika)
abg RM50 (KAFA) + RM30 taekwondo..

belanja harian si kakak RM2 (tadika tu takde sediakan makanan...cikgu jual makanan)
si abg RM3 (pagi) + RM2 (ptg)

next month tak tau lagi ni...

.:fyzz:. said...

Puan Kutu: truly yes..kena belanja secara berhemah kan..la ni serba serbi mahai..nih naik minyak lak..huhuhu

.:fyzz:. said...

asha: so ..ko all together dh berapa dh semua..tapi yg adik tuh smpai rm300 noh..awat mahai bangat?

aizamia3 said...

gaji naik Alhamdulillah.. tapi dari gaji tu digunakan untuk menampung kenaikan kos2 yang kekadang kita tak perasan yang kita kena lalui.

.:fyzz:. said...

aizamia3: kos2 tuh lebih lagi dari gaji yg naik tuh kan..huhuhu...