Monday, February 23, 2009

Tidur lah Sayang (Petua)




Ramai ibu bapa selalu lupa untuk menasihati anak-anak ketika anak sedang tidur.

1.setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun2 kepalanya sebanyak yg mungkin atau memadai 100 kali.
2.membaca surah al fatehah 1 kali, alam nasyrah 1 kali
3.bercakap-cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yg sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya.
4.apabila kita sedang berbual-bual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak, walaupun dia sedang tidur.
5.ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.
Cubalah petua itu dan insya allah kesannya akan anda dapat lihat sendiri.
Selamat mencuba......
bestkan jadi seorang ibu....
nota kaki* Hasil copy paste dari emel aku....emm mmg patut kita praktikkan pd anak2 kita....alhamdullilah so far dari 5 petua nih..aku turut amalkan pd pengarang jantung aku sufiya adriyana..aku tngk sufiya semakin hari semakin berdisplin dan mendengar kata..syukur..insyallah ilmu yg baik jika kita kongsi..akan bertambah lagi ilmu yg dimiliki..yang baik dari Allah swt dan yang buruk dari kita sendiri ...wallahualam...aiceh cam ustazah norbaiyah plak rasanya eheheh...

10 comments:

♥cikmOt♥ said...

memang best jadi sorang ibu...lagi best bila si anak buat perangai..hampir meroyan gak ar...hahaha...

~aSHa~ said...

eheheeh...pijot...ko ada pengarang jantung je..aku dah ada jantung,buah hati...nyawa...

.:fyzz:. said...

izan..tau takpa..kadang2 tuh jadi incredebel hulk gak..ngan peel anak2 kita nih..eh silap anak..maklumlah kekdng saja nk bagi sakit ati kita kan..sabau je la..
jidah..ha la aku ada pengarang jantung je...nnti tak lama lagi aku akan ada buah hati, buah pinggang semua la...tungguuuuuu..masanya akan tiba....insyallah...

Anonymous said...

ermmm...beh nya org ada ank deh..aku nk praktis kt sapa?heheh..weh, mu x on ke YM mu..aku nk wat blog sdiri gak..hehe..aritu mu ajaq wat Fp aku dh wat..leni tgk mu wat blog aku nk gak..heheh

.:fyzz:. said...

ala sabaq la pina oi..insyallah aku sbg kawan mu akan doakan mu cept2 dpt bb deh...aku mmg tak on YM lama gak dh..bz cam buruh binaan la nih..lusa kena pi langkawi lak..Mesyuarat Pengurusan...kalau ikut ati takmo pi wey..cian kt anak aku tuh...ha la nnti aku balik meting dr lgkawi nnti deh.aku on YM then aku ajaq mu wat blog..aku pun kawan aku yg ajaq kan..izan gerangannya..

♥cikmOt♥ said...

huh...balik2 nama aku jugak ko jaja ek pijot...ishh..aku dah benti jadi cekgu dah...hahaha...

.:are_race:. said...

ATTN >ahakss..nasib baik la hang tulis jek bunyi kelantan jut...kalo ckap saheh bunyi mcm loghat siam...hehe..

.:fyzz:. said...
This comment has been removed by the author.
.:fyzz:. said...

nak wat gena izan..dh hg tuh cekgu kami..kira hang cam cekgu teknology maklumat la gitu...
arace...hg tatau..aku ngan kwan aku pina..bukan saja2 tulis loghat kelate..tp mmg la area belah kg aku tuh...ada kg pattani...so ckp pun dialek ada deh2 tuh semua..hg jgan tak tau..pelat siam pun ada hg jgan tatau..heheheh

.:are_race:. said...

kalu cakap mesti bunyi dia pelik punyalah..