Wednesday, February 08, 2012

ANAK DEMAM MALAM...APA NAK BUAT?

 Safiiy ammar ...cian anak mama demam...


Salam di pagi rabu




adey la..kesian kt anak teruna kesayangan aku Safiiy Ammar...dh dua malam dok demam belah malam..camna nak buat ya...bila mai tengah2 malam..lepas ja pukui 1 lebih tuh ..suhu badan safiiy panas sngt..time tuh la dia nak merengek, nak bermanja...aku pun kesian kena la bangun tgk keadaan dia..selalunya aku ajak dia pi dapur..pi makan roti sapu sekaya..then bagi dia makan ubat demam dan antibiotik...pastu pagi esoknya dia ok la..

tp hari nih..masa aku makan pagi tadi..dpat call dari nursery safiiy ammar dok demam lagi..mata pun kuyu kata adik kt nursery ..aku suh bagi ubat dulu...then kalau tak ok..aku ingt nak pi la kt dia...

masuk ofis aku call la tanya..tp depa kta safiiy dh lena..alhamdulillah..sbb before tuh dia cam merengek ..tak mau lena kan...



tadi ada kak ida..kawan pejabat aku kata..cee amik daun serai pastu letak kt bawah badan dia masa nak tido malam..lapik la ngan kain kan(cara tradisional) ...emm tp tuh la safiiy nih lena bukan statik..dia U turn merata...tp takpa..malam nih nk try tgk...aku bukan apa risau hal anak2...kalau demam ..sapa yg susah kan..mama gak..gi pun mama mana nk tgk anak tak sihat kan..tp betui la..nk wat camna skang nih mmg musim kering sngt kt sini....budak2 leh senang dapat jangkitan demam..



So korang ada idea tak camna nk kurangkan atau elakkan demam kt anak2 waktu malam ni....harap2 hari nih safiiy ammar dh Ok...insyallah

12 comments:

♥cikmOt♥ said...

aler, sian dia...kalu anak2 demam memang tak senang duduk dibuatnya...demam rindu kat babah kut...

.:fyzz:. said...

cikmot: aku rasa pun..maklumlah babah seminggu sekali ja balik..huhuhu...

~aSHa~ said...

kena sentiasa pantau suhu (ada penyukat suhu @ termometer?) beli kat cosway RM10 jer..atau kat watson time promosi pun rm10...

bila suhu tinggi...aku selalu guna air biasa sahaja...letak kat kepala...bila dah panas kain tu..celup lagi kain ke dlm air...bagi sentiasa sejuk kepala tu...buka baju (bagi kanak2) kalo demam lagi berbaju tebal..bahaya..(org tua tua selalu suh budak pakai baju tebal kalo demam, dia ingat budak tu sejuk) tapi mengundang bahaya..boleh jadi DEMAM PANAS...so so so bahaya demam panas ni, ko tau kan apa yg efek nye kalo demam panas tak baik2......ok dear harap ammar sihat2 cepat ye laling

.:fyzz:. said...

asha: tq for ur info..em tuh la patt kena ada kan yg termometer tuh kan kt umah..ok2 nnti aku nk beli la kt Guardian dpn pjbt aku nih..

tadi aku pi nursery...ammar dh ok dh..dok men2 ngan sonoknya..hrp2 dia ok..

umilia said...

nak tmbuh gigi kot pijot..anak aku klu dmm mlm je sure nak tmbuh gigi..btul ckp asya..kene sntiasa tuam kepala,ketiak,leher ngn air..situ sume kwsn2 yg klu dmm msti akan panas..cpt baik ye ammar..

.:fyzz:. said...

umilia: aku rsa pun...gigi ammar nih baru dua batang ja..yg atas tak dak lagi..kot2 nak tumbuh gigi kan...
aku pun sama...bila dh larut malam.1-2 pagi..dh jadi tak larat nk tuam2..tkpa2..nti aku akan rajinkan diri..demi anak2 kan.

ibu MZW @ farah idayu said...

Fyzz...biasanya budak demam malam sebab teething (nk tumbuh gigi) tapi pas beberapa hari akan beransur sembuh sebab gigi dh tumbuh..tapi tula kan..bila anak demam memang tension + riso kan..tak tdo mlm tu mmg kompem dah..then kita bila x cukup tdo mula la stress ye dak? sy doakan ammar sembuh..take care.

.:fyzz:. said...

ibu Mzw@farah idayu: mmg stress ..tambh2 dok jaga tengah malam..ooo ya ka...tuh la nk tumbuh gigi la agaknya kan..tq farah...doakan la ammar getting better..:)

aLoNg@Na said...

alahai,time ank xsht la kita xsng dok kan..demam malam lak tu,lg la xlena tdo dibuatnya....

disebabkan alg pnh mengalami,so pijot kna more care la yer..mlm2 klu bdn pns kna lah more alert,tkut jugak..budak2 kn...tetiba terlelap,panas dia mendadak kita xsdr..takut fit sorg2,bahaya...kna sts letak towel basah ats kpala dia,letak coolfever tu..danish klu dmm,mmg coolfever tu merata kt bdn dia..atas kpala,belakang,kt dada...klu dia nk kasik dia minum air cap badak tu ha.......panas dlm kn,kita xnmpk..budak2 nk membesar tu..lgpun cuaca skang xmenentu kn..mmg merisaukan.....
Be strong ek pijot....

.:fyzz:. said...

along: tq along bagi tips ...kdg2 jadi blank biasala bila handle sensorang ja kan..
mmg kena alert selalu..babah dia pun riso gak..then babah suh bagi ubat lewat skit..baru la leh cover the whole nite..alhamdulillah malm tdi safiiy tido ngan nyenyaknya..hari nih dh ok..cuma selsema skit ja..
tq along..

Unknown said...

Fyzz,

Mcmana dgn Ammar Safiiy? Dah ok ke?
Hope dah sihat... lama xjln sini, bz ckit...

.:fyzz:. said...

MaryaYusof:
Ya marya

marya maksudkan safiiy ammar ya..terbalik tuh..ammar safiiy..hehe..
dia ok skit..tp badan susut..cian sngt tgk dia..makan pun tak selera..